Poisťovne poskytujúce povinné zmluvné poistenie navyšujú pre rok 2023 garančný fond Slovenskej kancelárie poisťovateľov na 10 miliónov eur. „Oproti roku 2021 očakávame 30-percentný nárast škôd, ktoré spôsobujú nepoistené vozidlá,“.
Za dva roky z 5 na 10 miliónov eur
Sumár vyplatených poistných plnení za škody spôsobené nepoistenými vozidlami kontinuálne rastie. Poisťovne prispievali do garančného fondu počas pandémie koronavírusu ročne sumou 5 miliónov eur. V roku 2022 to už bolo 8 miliónov eur, čo však podľa odhadov pre rok 2023 nebude postačovať. Poisťovne sa preto na garančný fond v tomto roku zložia sumou 10 miliónov eur.
Z garančného fondu sú vyplácané najmä plnenia za škody na zdraví a majetku, ktoré spôsobili nepoistené vozidlá. Súčasťou výdavkov fondu sú tiež súvisiace náklady – na vybavovanie škôd, náklady na zaistenie pre prípady extrémne vysokých škôd, vymáhanie uhradených plnení od prevádzkovateľov nepoistených vozidiel, informačné systémy a podobne. Úspešnosť vymáhania vyplateného plnenia od motoristu bez poistenia je pritom iba približne 30-percentná.
Navýšenie prostriedkov v Poistnom garančnom fonde je vyústením negatívneho trendu rastu škôd spôsobených nepoistenými vozidlami. Náklady na tento fond reálne vstupujú do ceny poistného pre každého jedného motoristu. Napriek tomu, že ceny povinného zmluvného poistenia (PZP) zatiaľ skokovo nerastú, vplyvom potreby neustáleho dopĺňania garančného fondu je takýto vývoj dlhodobo neudržateľný, pretože vplyv zvyšujúcich sa škôd nepoistených vozidiel na poisťovne je enormný.
Vybavia len 1 % podaní
„Súčasný sankčný systém, ktorý prevádzkovateľovi vozidla bez PZP ukladá iba zaplatenie pokuty, je neefektívny a neplatičov nemotivuje, aby sa poistili,“ Okresné úrady, ktoré sú oprávnené uložiť pokutu za nesplnenie povinnosti mať uzavreté PZP počas celého obdobia registrácie vozidla, vybavia iba približne 1 % podaní zaslaných k správnemu konaniu.
SKP pritom ročne zasiela okresným úradom vyše 400-tisíc podaní. Podľa informácie Ministerstva vnútra SR v roku 2021 vybrali okresné úrady na pokutách 583 630 eur a priemerná výška pokuty predstavovala 105 eur.
Snaha o zmenu stavu podľa českého vzoru
SKP sa snaží zmeniť tento stav, no podľa jej vlastných slov neexistuje politická vôľa zmeniť situáciu. Na škody sa tak aj naďalej skladajú vodiči, ktorí pravidelne a zodpovedne poistné platia. Návrh SKP zaviesť takzvaný príspevok osoby bez poistenia do garančného fondu podľa vzoru Českej republiky, kde takýto systém funguje od roku 2009, sa dosiaľ nestretol s pochopením štátu.
V Česku to funguje tak, že vlastník vozidla bez poistenia je povinný uhradiť príspevok do garančného fondu spravovaného Českou kanceláriou poisťovateľov. Tak sa dlžné prostriedky vracajú späť tam, kde následkom absencie poistenia chýbali. Zmyslom príspevku je zabezpečiť férové a udržateľné financovanie škôd a znížiť počet nepoistených vozidiel.
„Odďaľovanie komplexného riešenia, ktoré môže urobiť iba štát, vnáša do celého systému PZP nestabilitu… a zodpovední platiaci vodiči tiež nebudú ochotní naveky znášať plátanie dier v rozpočte garančného fondu,“ píše vo svojej správe SKP s tým, že práve teraz je vhodný čas na zmenu, pretože úlohou Slovenska je do svojho národného práva implementovať európsku legislatívu v podobe smernice o poistení motorových vozidiel.